syurgaminda ku di sini…

Islam adalah pegangan ku

‘Bir Halal’ jadi haram

leave a comment »


“JOHOR BAHRU: Mengejutkan apabila ujian makmal yang dijalankan terhadap minuman yang popular sebagai `bir halal’ di kalangan pengguna Islam dikesan mengandungi alkohol pada kadar melebihi jumlah dibenarkan syariat.
Penemuan kandungan alkohol sebanyak 0.5 peratus itu terbongkar selepas pengguna yang meragui minuman itu membuat aduan kepada Jabatan Agama Johor (JAJ) dengan membawa sendiri ‘bir halal’ itu untuk dianalisis, seterusnya mendapatkan kepastian.

Menurut sumber, JAJ kemudian menghantar sampel minuman ke Jabatan Kimia untuk pengesahan dan hasil ujian makmal yang dijalankan mendapati bir halal diperbuat daripada pelbagai perisa buah-buahan itu mengandungi 0.5 peratus kandungan alkohol.
“Berikutan penemuan itu, JAJ memaklumkan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) serta Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) untuk tindakan selanjutnya.

Isu ‘bir halal’ memang hangat diperkatakan sekarang ini. Terkini, pembesar-pembesar agama menasihati para pengguna yang beragama islam agar tidak terburu-buru membuat keputusan untuk meminum ‘bir halal’ ini. Ia akan dikaji dan dianalisis oleh pihak tertentu dan akan diputuskan sama ada bir ini halal atau haram untuk diminum.

Menurut sumber yang dipetik di atas, kandungan alkohol yang terdapat pada minuman tersebut adalah kira-kira 0.5 peratus sahaja.

Persoalannya, apakah dengan kandungan alkohol yang teramat kecil ini pembesar agama akan mengisytiharkan ‘bir halal’ itu akan menjadi haram? Jika kandungannya tinggi sekalipun, apakah mereka mempunyai kuasa untuk menghalang orang daripada meminumnya? Apakah terdapat dalam Al-Quran sendiri bahawa Tuhan membenarkan peminum arak untuk dihukum?

Dalam Al-Quran, Tuhan hanya menyebut bahawa;

2:219. Mereka menanyai kamu mengenai arak dan judi. Katakanlah, “Pada keduanya dosa besar, dan beberapa manfaat kepada manusia, tetapi dosanya adalah lebih besar daripada manfaatnya.” Dan mereka menanyai kamu mengenai apa yang mereka patut menafkahkan. Katakanlah, “Yang berlebihan.” Begitulah Allah memperjelaskan ayat-ayat kepada kamu supaya kamu memikirkan.

Meskipun Tuhan menyatakan arak dan judi adalah dosa besar, terdapat beberapa manfaat kepada manusia. Dan di akhir ayat di atas, hanya ‘yang berlebihan’ sahaja yang patut kita nafkahkan untuk kedua-duanya. Maksudnya, jika ada duit lebih barulah boleh meminum arak dan bermain judi.

5:90. Wahai orang-orang yang percaya, arak, dan judi, dan berhala-berhala, dan ramalan anak-anak panah, adalah kotoran, sebahagian daripada amalan syaitan; maka jauhilah ia agar kamu beruntung.

Pun begitu dalam ayat 5:90, Tuhan menyarankan kepada kita agar menjauhi arak kerana ia adalah kotoran dan sebahagian daripada amalan syaitan. Banyak keuntungan yang kita perolehi termasuklah wang yang lebih itu digunakan untuk perkara-perkara yang lebih mustahak.

Jadi, dengan menguatkuasakan hukuman meminum arak dan menentukan sesuatu minuman beralkohol itu haram untuk diminum adalah sesuatu yang diada-adakan oleh pembesar agama.

Tuhan sendiri pun tidak pernah mengatakan ia adalah haram atau harus dikenakan tindakan terhadap individu yang meminumnya. Tuhan cuma menyuruh untuk menjauhinya sahaja kerana kita akan dapat keuntungan jika dapat berbuat demikian.

Written by syurgaminda

June 23, 2011 at 11:36 am

Posted in Isu Semasa

Leave a comment