syurgaminda ku di sini…

Islam adalah pegangan ku

Lain disuruh, lain yang dibuat

with one comment


Di bawah ini adalah petikan daripada satu kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang pembesar agama yang amat disegani di negara ini. Beliau mengeluarkan kenyataan tersebut kepada seorang lelaki beragama Hindu yang mempersoalkan ajaran Agama Islam.

Berikut adalah jawapan daripada pembesar agama yang tersohor ini;

“Tuan kita suruh kita usahakan tanah itu tetapi kita tidak berbuat seperti mana yang disuruh, sebaliknya kita mengusahakan tanah orang lain. Kemudian bila tiba di hujung bulan, kita datang kepada tuan kita untuk meminta upah. Saudara rasa, adakah tuan kita akan bagi upah sedangkan kita tidak lakukan apa yang disuruh, sebaliknya kita melakukan kerja untuk orang lain? “

Begitu jugalah simboliknya di dalam Islam. Jika kita melakukan kebajikan dan kebaikan, bukan kerana Allah, tetapi kerana sesuatu yang lain, contohnya kerana manusia, pangkat atau harta, apakah di akhirat nanti, Allah akan memberi balasan di atas amal perbuatan kita sedangkan semua amalan yang kita lakukan bukan untuk Dia?”

Ternyata segala jawapan dan hujah yang diberikan oleh pembesar agama itu atas pertanyaannya itu, membuatkan lelaki itu mati akal. Begitu juga dengan setiap hujah dan persoalan yang cuba ditimbulkan lelaki itu dengan mudah dipatahkan oleh pembesar agama tersebut dengan cara yang lembut dan bijaksana, tanpa sedikit pun menyinggung perasaannya sebagai orang bukan Islam.

Saya tidak pasti bagaimana pembesar agama ini tidak dapat memikirkan tentang sesuatu perbuatan atau pekerjaan sama ada ianya berfaedah atau tidak.

Memanglah perumpamaan yang diberikan oleh beliau itu ada logiknya. Kerja dengan orang lain. Minta duit gaji dengan orang lain. Sudah tentu ada yang tak kena di situ.

Namun begitu bagaimana pula sekiranya kerja yang dilakukan itu tidak mendatangkan apa-apa faedah kepada tuannya? Contohnya, kita disuruh bersihkan kawasan yang semak di belakang rumah. Tapi apa yang kita buat ialah berdiri, menundukkan kepala, meletakkan dahi dan duduk di atas tanah sambil mengadap sebuah busut di belakang rumah tersebut. Tidakkah perbuatan-perbuatan tersebut akan mengundang rasa marah oleh tuannya? Atau adakah perbuatan-perbuatan tersebut mendatangkan faedah kepada tuannya?

Di situ sahaja kita akan nampak logiknya mengapa Tuhan mencipta manusia. Setiap apa yang diciptakanNya ada tujuannya.

Manusia disuruh agar melakukan perkerjaan yang berfaedah demi manfaat sejagat bukan perkerjaan yang tidak berfaedah seperti beritual lima atau tiga kali sehari.

Di samping melakukan amalan-amalan yang berfaedah, kita disuruh untuk berbuat baik sama ada sesama sendiri, binatang atau alam sekitar. Jika kita menjadi manusia yang baik, Tuhan akan beri upah kepada kita di akhirat kelak. Begitulah sebaliknya, kita akan menerima hukuman jika berbuat kejahatan.

Sebenarnya, dalam Al-Quran sudah menjelaskan bahawa sesiapa sahaja yang berbuat kebaikan layak mendapat upah. Saya kurang pasti bagaimana pembesar agama tersebut terlepas pandang ayat Al-Quran di bawah ini;

2:62. Sesungguhnya orang-orang yang percaya, dan orang-orang Yahudi, dan Kristian, dan Sabiin, sesiapa percaya kepada Allah dan Hari Akhir, dan membuat kerja-kerja kebaikan, maka upah mereka adalah di sisi Pemelihara mereka, dan tiadalah ketakutan pada mereka, dan tidaklah mereka bersedih.

Written by syurgaminda

September 14, 2011 at 2:53 pm

Posted in Al-Quran

One Response

Subscribe to comments with RSS.

  1. Terlepas pandangan mungkin kerana berfikiran eksklusif 🙂

    Jebon

    February 10, 2012 at 1:31 am


Leave a comment